Italiensk kunst 1910-1935. Mattioli-samlingen præsenteret af Olivetti. Sjælden udstillingsplakat fra Louisiana 1969.
Mattioli-samlingen er en af de mest betydningsfulde private samlinger af italiensk kunst fra det 20. århundrede og giver et enestående indblik i perioden 1910-1935. Samlingen blev grundlagt af Gianni Mattioli, en italiensk forretningsmand og kunstsamler, der især fokuserede på den tidlige italienske avantgarde, herunder futurismen.
Futurismen, en kunstbevægelse der opstod i Italien i begyndelsen af det 20. århundrede, hyldede modernitet, teknologi og hastighed. Centrale figurer som Umberto Boccioni, Giacomo Balla, Carlo Carrà og Gino Severini var blandt de første til at udforske disse temaer. Efter Første Verdenskrig skiftede fokus i italiensk kunst mod mere introspektive og metafysiske temaer.
Udstillingsplakaten fra Louisiana viser maleriet ”Hector og Andromache” skabt af Giorgio de Chirico i 1912. Det er et af hans mest kendte værker fra den såkaldte metafysiske periode. Billedet forestiller de to figurer fra den græske mytologi, Hector og Andromache, men de ligner ikke mennesker i traditionel forstand. I stedet ser de ud som menneskelignende dukker eller figurer lavet af træ og mekaniske dele, næsten som marionetter uden snore.
Motivet bygger på en dramatisk og rørende scene fra Iliaden, hvor Hector tager afsked med sin kone Andromache før han drager i krig. Vel vidende, at han måske aldrig vender tilbage. Men i de Chiricos version er følelserne ikke udtrykt med ansigter eller kropssprog. Figurerne er følelsesløse og mystiske. Det er netop det, der gør billedet så særligt.
Mattioli-samlingen blev gjort tilgængelig for offentligheden i 1950’erne og har siden været udstillet på forskellige museer, herunder Louisiana i 1969. Den giver et omfattende overblik over en dynamisk periode i italiensk kunsthistorie, hvor kunstnere eksperimenterede med nye idéer og udtryksformer.







