Original plakat fra udstilling med værker af Eric Fischl på Louisiana 1991. Billedets titel: ‘Birth of Love (Second Version)’ fra 1987.
Eric Fischl (f. 1948) er en amerikansk maler, kendt for sine stærke og ofte provokerende billeder af det moderne liv. Han blev født i New York, men voksede op i forstaden Long Island – et miljø, der senere blev en vigtig del af hans kunst. Fischl slog igennem i 1980’erne med realistiske malerier, der ofte viser nøgne eller sårbare personer i intime, dramatiske eller ubehagelige situationer.
Hans billeder undersøger temaer som identitet, seksualitet, familierelationer og psykisk sårbarhed. Han maler i en figurativ stil med klare detaljer, men motiverne er langt fra idylliske. I stedet peger de på det, der gemmer sig under overfladen. Det usagte, det ubehagelige og det menneskelige.
Et af hans vigtige værker er Birth of Love (Second Version) fra 1987, der ses på udstillingsplakaten fra Louisiana. Maleriet viser en scene med en nøgen kvinde, der står på bagagerummet af en bil, badet i gyldent lys. Omkring hende er der andre figurer, delvist skjult i skyggerne, hvilket skaber en følelse af mystik og flertydighed. I baggrunden ses et hus under en nattehimmel, der fungerer som en stille observatør.
Værket kredser om øjeblikke i livet, hvor grænser krydses – mellem barn og voksen, uskyld og begær, kærlighed og sårbarhed. Det rejser spørgsmål om roller i familien, køn og relationer. Fischl lægger ikke svarene frem – han inviterer beskueren til at føle og tænke selv. Birth of Love (Second Version) er et typisk eksempel på hans måde at bruge maleriet som en psykologisk og følelsesmæssig fortælling – direkte, ærlig og ofte ubehageligt tæt på.