Ay-O: Rainbow Hokusai (detalje), 1970. Original udstillingsplakat fra 1974.
Udstillingen Japan på Louisiana gav danske museumsgæster en unik mulighed for at opleve japansk kunst i mange former og udtryk. Udstillingen spændte bredt i både tid og stil, og viste alt fra traditionelle japanske kunstværker til moderne og eksperimenterende samtidskunst.
Formålet med udstillingen var at vise den særlige japanske æstetik og tankegang, som ofte er præget af ro, enkelhed og respekt for naturen, men som også kan være farverig, humoristisk og nyskabende. Gennem malerier, kalligrafi, keramik, grafik, installationer og objekter kunne publikum opleve, hvordan japanske kunstnere gennem tiden har forholdt sig til både deres egne traditioner og til moderne vestlig kunst.
Et af de mest opsigtsvækkende værker i udstillingen var Rainbow Hokusai (1970) af den japanske kunstner Ay-O (f. 1931). I Rainbow Hokusai tager han et klassisk japansk motiv – det berømte træsnit “Den store bølge ved Kanagawa” af Hokusai – og genskaber det i regnbuens klare farver og med en næsten psykedelisk effekt.
Ay-O fik tilnavnet “Regnbuekunstneren” på grund af sin konsekvente brug af regnbuens farver i sit arbejde. Han studerede kunst i Tokyo og blev i 1950’erne tilknyttet den japanske avantgardebevægelse Demokraterne. I slutningen af 1950’erne flyttede han til New York. Her blev han en del af den internationale Fluxus-bevægelse. Det var en gruppe kunstnere, der arbejdede eksperimenterende og ofte humoristisk med performance, lyd og hverdagsobjekter. Ay-O var særligt optaget af sanser og deltagelse, og han skabte blandt andet såkaldte “Finger Boxes”, hvor publikum kunne stikke hånden ind og mærke skjulte materialer.