På kanten af kaos – Nye billeder af verden. Original udstillingsplakat fra Louisiana 5. februar til 9. maj 1993.
I 1993 præsenterede Louisiana Museum of Modern Art udstillingen “På kanten af kaos – nye billeder af verden”, der udforskede kunstens rolle i en verden præget af forandring og usikkerhed. Udstillingen samlede værker fra en række internationale kunstnere. Gennem forskellige medier som maleri, skulptur, installation og fotografi, undersøgte de temaer som identitet, teknologi, natur og samfundets udvikling.
Blandt de udstillede værker var Jana Sterbaks opsigtsvækkende Kødkjole til en albino anorektiker, der udfordrede grænserne mellem krop, mode og kunst. Desuden blev der vist værker af kunstnere som Georg Baselitz. Hans ekspressive malerier fra perioden 1990-1993 bidrog til udstillingens fokus på det menneskelige i en kaotisk verden.
“På kanten af kaos” blev anerkendt for sin evne til at engagere publikum i refleksioner over samtidens komplekse og ofte modsatrettede tendenser. Udstillingen demonstrerede, hvordan kunst kan fungere som et spejl for samfundet og en platform for at udforske og forstå de udfordringer, vi står overfor i en verden i konstant forandring.
Louisianaplakatens motiv fra udstillingen viser et udsnit af Mandelbrotmængden. Det er en af de mest berømte figurer i matematik og ser næsten magisk ud. Den er opkaldt efter den franske matematiker Benoît Mandelbrot.
Mandelbrotmængden viser, hvordan noget meget enkelt kan føre til uendelig kompleksitet – et godt eksempel på det, man kalder fraktaler. Den har betydning både i matematik, naturvidenskab og kunst. Den bruges bl.a. til at forstå mønstre i naturen, som skyer, kystlinjer og bregneblade.






