Plakat fra Louisiana. Marokkansk folkekunst. Høje Atlas – Landskab, arkitektur, folkeliv. Louisiana 6. december 1980 til 28. februar 1981.
Udstillingen “Marokkansk folkekunst” på Louisiana var en af de første større præsentationer i Skandinavien af Nordafrikas rige håndværkstraditioner og visuelle kultur, og den trak forbindelser mellem kunst, hverdagsliv og identitet i det marokkanske samfund.
Udstillingen blev til i samarbejde med den hollandsk-marokkanske kunsthistoriker og samler Bert Flint, hvis enestående samling dannede rygraden i præsentationen. Flint havde gennem flere årtier indsamlet kunst- og brugsting fra især de sydlige egne af Marokko, med særlig vægt på de amazigh (berber) dominerede områder og deres forbindelse til de gamle karavaneveje mod Sahara.
Marokkansk folkekunst er kendetegnet ved en rig og mangfoldig tradition, der udspringer af landets komplekse kulturelle sammensætning. Marokkos kunstneriske udtryk er dybt rodfæstet i både amazigh (berber), arabiske og andalusiske traditioner. De spænder over mange discipliner som tekstiler, keramik, smykker, træarbejde, læder og arkitektoniske udsmykninger.
Marokkansk folkekunst har historisk været tæt knyttet til hverdagslivet og var i høj grad funktionel. De oprindelige berberes kunst og håndværk er blandt de ældste i regionen. Deres udtryk er særligt tydelig i tæppevævning, smykker, læder og tekstiler. Fra det 7. århundrede og særligt efter maurernes indflydelse fra Al-Andalus (Spanien) i middelalderen, blev marokkansk kunst også præget af arabisk-islamiske elementer.
Læs mere om Bert Flint-samlingen på Tiskiwin Museum.