Original Louisiana-plakat med værk af Joseph Beuys fra udstillingen “Bild – Fotografi i tysk samtidskunst”, 3. juni til 2. oktober 1994.
Joseph Beuys (1921-1986) var en tysk kunstner, der er kendt for at være en af de mest indflydelsesrige kunstnere i det 20. århundrede. Beuys arbejdede ikke kun med maleri og skulptur, men også med performancekunst, undervisning og politisk aktivisme. Han mente, at alle mennesker har en kreativ evne, og at kunst kunne være med til at forandre samfundet.
Beuys var optaget af idéer, symboler og fortællinger. Mange af hans værker indeholder materialer som filt, fedt, kobber og træ, som for ham havde særlige betydninger. Han brugte ofte sin egen livshistorie og myter i kunsten og ville gerne skabe debat om, hvad kunst egentlig er, og hvad den kan bruges til.
Et af hans sidste værker er “Iphigenia / Titus Andronicus” fra 1985. Det består af en stor tavle og nogle enkle objekter. Titlen henviser til to klassiske teaterstykker – det græske drama Iphigenia og Shakespeares Titus Andronicus. Begge stykker handler om vold, ofring og menneskelig lidelse.
Beuys sætter de to titler sammen for at pege på, hvordan mennesket igennem historien gentager de samme fejl og grusomheder. Værket er ikke realistisk eller dekorativt, men fungerer som en slags tankeeksperiment. Det inviterer til refleksion over menneskets natur, historie og muligheden for forandring.
Joseph Beuys mente, at “alle er kunstnere”, og at kunst kan være en social kraft. Han efterlod sig et stort og tankevækkende værk, der stadig diskuteres og fortolkes i dag.