Arman: Komposition med nøgler. Original plakat fra udstillingen om den frank-amerikanske kunstner Arman på Louisiana 1. – 30. november 1969.
Arman (1928-2005) var en fransk-amerikansk kunstner, kendt for værker, der ofte består af hverdagsgenstande som han samlede, skar op eller stablede i store installationer. Han blev født som Armand Pierre Fernandez i Nice i Frankrig. Men han brugte kun kunstnernavnet Arman uden “d” – både som en hyldest til Van Gogh og som en personlig stil.
Arman begyndte sin karriere som maler, men fandt hurtigt ud af, at han var mere interesseret i objekter end i billeder. Han blev inspireret af forbrugssamfundet. I 1960’erne begyndte han at bruge masseproducerede ting som affald, kaffekander, legetøj og musikinstrumenter i sin kunst. I stedet for at male dem, lod han tingene selv fortælle en historie.
Han blev en del af kunstnergruppen Nouveaux Réalistes, der ligesom popkunstnerne i USA ville vise virkeligheden gennem hverdagens ting. Arman ønskede at få os til at tænke over, hvordan vi bruger og smider ud, og hvad det siger om vores tid.
Et af hans mest kendte greb var “accumulations”, hvor han fyldte store gennemsigtige bokse med gentagne objekter, som tusindvis af knapper eller barbermaskiner. Han lavede også “destructions”, hvor han ødelagde instrumenter og limede dem sammen som kunstværker.
I 1963 flyttede han til New York og fik amerikansk statsborgerskab, men hans stil forblev international. I dag er hans værker udstillet på store museer verden over. Hans kunst er stadig aktuel, fordi den peger på vores forhold til forbrug, affald og værdier.