Original plakat med Alfred Jensen fra udstilling på Louisiana 17/2 – 18/3 1973.
Den amerikanske kunstner Alfred Jensen (1903–1981) var kendt for sine farverige, komplekse og intellektuelt ladede malerier, der kombinerede matematiske systemer, filosofiske ideer og symbolik. Han blev født i Guatemala City af dansk-tyske forældre. Som ung flyttede han til Europa, hvor han studerede kunst i Tyskland og Italien. I 1934 slog han sig ned i New York. Her kom han i kontakt med vigtige kunstmiljøer og udviklede sit eget kunstneriske sprog.
Alfred Jensen arbejdede i mange år som assistent for den tyske ekspressionist Hans Hofmann og blev selv stærkt influeret af Hofmanns tanker om farve og komposition. I 1950’erne begyndte Jensen for alvor at udvikle de værker, han senere blev kendt for: geometriske kompositioner med stærke farver, talrækker, skemaer og symboler. Hans malerier kan minde om diagrammer eller visuelle ligninger. De trækker på vidt forskellige inspirationskilder som pythagoræisk filosofi, Newton, Mayakalenderen og Keplers love om planeternes bevægelse i solsystemet.
Alfred Jensen blev ofte opfattet som outsider i den amerikanske kunstverden, fordi hans værker var så intellektuelle og gådefulde. Men med tiden fik han anerkendelse og blev udstillet på prominente museer og gallerier. Hans kunst er blevet set som en bro mellem abstrakt ekspressionisme og konceptuel kunst. Han anses i dag for at være en væsentlig figur i efterkrigstidens amerikanske kunst.
Alfred Jensen aldrig opnåede samme berømmelse som sine samtidige. Men hans værker har haft en varig indflydelse på senere generationer af kunstnere, der arbejder i krydsfeltet mellem kunst, videnskab og filosofi.