Udstillingsplakat fra Louisiana: Kienholz på Louisiana, 1979.
Edward Kienholz (1927-1994) var en amerikansk autodidakt billedhugger og installationskunstner. Han er kendt for sine stærke og tankevækkende kunstværker, som ofte handler om samfundets skyggesider. Kienholz lavede ikke traditionelle malerier eller skulpturer – i stedet skabte han store rum og opstillinger med gamle møbler, dukker, maskiner og andre brugte ting. Disse værker kaldes installationer.
Hans kunst viser ofte ubehagelige emner som fattigdom, racisme, magtmisbrug og vold. Han ønskede at vise virkeligheden, som den er – også når den er grim eller hård. Mange af hans værker ligner små scener fra livet, hvor figurer sidder i møbler og omgivelser, som ser slidte og triste ud. Publikum kan ofte gå ind i værkerne og få følelsen af selv at være til stede i situationen.
Kienholz arbejdede ofte sammen med sin kone, Nancy Reddin Kienholz, fra slutningen af 1970’erne og frem. De lavede kunst sammen, og deres værker blev signeret med begge navne. Parret boede både i USA og i Tyskland, og de udstillede deres kunst i mange lande.
Kienholz ønskede, at hans kunst skulle få folk til at tænke og føle noget. Han brugte hverdagsgenstande for at gøre værkerne mere virkelige og genkendelige. På den måde blev hans kunst både direkte og provokerende.
Selvom nogle syntes, hans værker var for voldsomme eller grimme, blev han anerkendt som en vigtig stemme i samtidskunsten. I dag betragtes Edward Kienholz som en banebrydende kunstner, der brugte sin kunst til at sige noget vigtigt om det moderne samfund. Hans værker findes på store museer over hele verden.